Filosoferen met kinderen

Niet zomaar uit een boekje

Wereld van Sofie helpt kinderen vaardigheden te ontwikkelen die ze niet zomaar uit een boekje kunnen leren.

Kinderen leren meer over zichzelf en hun rol ten opzichte van anderen.

  • Ze ontwikkelen kennis en vaardigheden waarmee ze groeien als persoon
  • Ze vergroten hun weerbaarheid
  • Gaan beter samenwerken en naar elkaar luisteren. 
  • leren vertrouwen geven en verdienen.
  • andere kinderen de ruimte geven.
Toewerken naar datgene wat er echt toe doet!

De Wereld van Sofie sluit naadloos aan bij de leefwereld van kinderen uit de verschillende leeftijdsgroepen, een lessenreeks die dus door de gehele school gegeven kan worden en door zelfstandige trainers aan verschillende leeftijdsgroepen gegeven kan worden. 

Kritisch denken en sociale vaardigheden staan tijdens deze lessenreeks centraal, een van de kernpunten van burgerschap. In de toekomst zal er steeds meer gefocust worden op burgerschap en de ontwikkeling van deze vaardigheden. De combinatie van deze aanpak én de laagdrempelige lesvorm geeft een boost aan het enthousiasme en de leergierigheid van kinderen, de basis om toe te werken naar wat echt toe doet!

 De maatschappij vraagt steeds meer van kinderen:

  • Dus leren wij ze verder denken en doelgericht te zoeken naar antwoorden
  • Kijken de trainers van de 'Wereld van Sofie' met een frisse en onbevangen blik naar kinderen. 
  • Stappen we samen met de kinderen uit de reguliere les en in de wereld van de filosofie. Dit is een leuke onderbreking en bevordert het vrije denken.
  • Zorgen we er samen voor dat kinderen mentaal weerbaar worden en zetten we vol in op sociale vaardigheden.

Groepsdynamica

Een klas is een dynamisch geheel, met doorlopende processen waar trainers en docenten ook deel van uitmaken en invloed op uitoefenen. Filosoferen met kinderen stimuleert een positieve groepsdynamiek en zorgt voor een voelbare verandering bij kinderen en dat zien docenten ook terug tijdens overige lessen.

Concrete invulling geven aan burgerschapsvorming

Burgers hebben een goed denk- en oordeelsvermogen nodig. Ze moeten dialoog kunnen voeren en om kunnen gaan met een verschil van mening. Dat vraagt om nieuwe vaardigheden zoals: samenwerken, kritisch denken maar ook problemen oplossen en analyseren. Wereld van Sofie helpt daarbij. De WereldvanSofie trainer bij u op school kijken met een frisse blik naar de kinderen en heeft een ondersteunende rol in het neerzetten van de burgerschapsvorming. De 'externe' rol die zij vervullen maakt de leeromgeving laagdrempeliger en meer ‘out of the box’. Zo kan gezamenlijk filosoferen het sociaal-emotionele functioneren stimuleren en bijdragen aan burgerschapsvorming.  

Aan het onderwijs wordt sinds enkele jaren de eis gesteld burgerschap te bevorderen. De website van de stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) zegt daarover het volgende: 'Burgerschapsvorming brengt leerlingen, de basiskennis, vaardigheden en houding bij welke nodig zijn om een actieve rol te spelen in de samenleving. Ze maken kennis met begrippen als democratie, grondrechten, duurzaamheid, sociale verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en het omgaan met maatschappelijke diversiteit.

Daarnaast komt hierin terug dat leerlingen betekenisvolle vragen dienen leren te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, daarover een beargumenteerd standpunt in kunnen nemen en daarbij respectvol met kritiek om te gaan. Dat zij zich leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen en ze tevens leren respect op te brengen voor verschillende opvattingen.

Bovengenoemde doelen sluiten zeer goed aan op de belangrijkste procesdoelen van het filosoferen en Wereld van Sofie tracht dan ook samen met ouders, leerkrachten en de leerlingen invulling hieraan te geven.

Niet discussiëren, maar dialoog voeren

Tijdens onze opleiding zul je ervaren dat filosoferen echt een groepsproces is waarin kinderen oprecht proberen te begrijpen wat iemand zegt. Het is niet slechts het uitwisselen van gedachten en ervaringen of het voeren van een discussie, waarin het draait om ‘je gelijk halen’. De gesprekken zijn onderzoekend van aard en gericht op een gezamenlijke conclusie. Dat maakt een filosofisch gesprek een echte dialoog: een uitwisseling van vragen en antwoorden waarin gezamenlijk nadenken centraal staat. 

Benieuwd naar een gastles filosoferen met kinderen op school?